پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چگونگی درمان زخم پوستی
نوشته شده در دو شنبه 24 مهر 1396
بازدید : 65
نویسنده : مهدی کراس

درمان زخم پوستی چگونه است

زخم‌ پوستی به طور معمول دارای شکل نامنظم و همراه با درد شدید هستند. این زخم‌ها در بیشتر مواقع آلوده و با ترشح عفونی همراه هستند که این به علت وجود عوامل خارجی وارد شده به پوست است.  بسته به نوع حادثه که باعث ایجاد زخم می‌شود، زخم می‌تواند حاوی ذرات و عوامل آلوده در درون یا اطرافش باشد. معمولاً اگر آسیب وارده سطحی باشد، زخم دچار خونریزی نمی‌شود و احتمال عفونت کمتر می‌شود.

زخم پوستی کوچک و سطحی به طور عمومی احتیاج به درمان خاصی ندارند و به طور طبیعی التیام می‌یابند. کافی است آنها را با احتیاط تمیز کنید و اجازه دهید خشک شوند. در زخم‌های شدیدتر، آلودگی و عفونت زمان بهبود زخم را افزایش می‌دهند. یک زخم چرکین از زخم عاری از عفونت دیرتر بهبود می‌یابد. بهتر است محل زخم را با استفاده از لوازم استریل پاک کنید و آنرا با گاز استریل بپوشانید تا از ایجاد عفونت در آن جلوگیری شود.

از خراشیدن و خاراندن آن خودداری کنید تا سریع‌تر بهبود یافته و همچنین از ایجاد اسکار یا جای زخم پیشگیری شود.

زخم‌های کوچک احتیاج به درمان خاصی ندارند. پس از ایجاد زخم، فرآیند بهبود طبیعی شروع می‌شود. اگر زخم آلوده است باید به سرعت با آب سرد و مواد ضد عفونی کننده زخم پاک شود. سپس باید به زخم اجازه داد تا توسط هوای آزاد خشک شود. اگر قادر نبودید زخم را در معرض هوای آزاد قرار دهید (ممکن است محل زخم در جایی زیر لباس باشد) آنرا پانسمان کنید.

در صورت عدم تجویز پزشک، استفاده از ژل و کرم بر روی محل زخم پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا باعث ایجاد اختلال در فرآیند بهبود به صورت طبیعی می‌شوند.

زمانی که زخم بزرگ و عمیق باشد، برای جلوگیری از خونریزی و کاهش التهاب آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای درمان آنها، معمولاً پزشک آنها را با یک اسفنج پاک نموده و از محلول‌های ضدعفونی کننده نیز استفاده می‌کند. برای پیشگیری از درد هنگام تمیز کردن زخم، معمولاً قرص تسکین‌دهنده درد تجویز می‌شود.

پس از پاکسازی باید محل زخم را پانسمان کرد تا از عفونت و صدمات بیشتر در امان بماند. پانسمان باید به طور متناوب تعویض شود تا از بهبود زخم و همچنین عدم بدتر شدن وضع آن اطمینان حاصل شود.

اگر ورزشکار هستید و بر روی مفاصل‌تان زخم پوستی ایجاد شده است، بهتر است چند روز استراحت کرده و ورزش کردن را متوقف کنید؛ این مدت زمان به اندازه و سختی زخم بستگی دارد. مطمئن شوید که پوست در قسمت زخم کشیده نشود تا از پارگی پوست و باز شدن زخم جلوگیری شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود از ورزش‌هایی که باعث مرطوب شدن زخم می‌شوند، مانند شنا کردن امتناع کنید.

مروری بر نکات:

  • زخم‌های سطحی را با آب و صابون شستشو دهید و ضدعفونی کنید.
  • زخم‌های پوستی عمیق‌تر که به لایه درم رسیده‌اند را نیز مانند زخم‌های سطحی شستشو دهید و با پانسمان‌های استریل بپوشانید تا زمانی‌که لایه ی پوستی بر روی آن ایجاد شود یا زخم خشک شود. زخم را با دست مورد تماس قرار ندهید.
  • زخم‌های آلوده که از آنها عفونت ترشح می‌کند باید تحت نظر پزشک درمان شوند.
  • در صورت عدم تجویز توسط پزشک، از کرم، ژل و پودر بر روی محل زخم استفاده نکنید.
  • اگر ذرات خارجی در زخم مشاهده کردید، بدون اینکه آنرا مالش دهید، با سرم نمکی شستشو دهید.
  • اگر زخم آلوده بود، باید توسط یک پزشک متخصص پاکسازی شود.
منبع :  

مجله پزشکی مثبت سبز



:: برچسب‌ها: درمان زخم پوست , زخم پوستی , ترمیم زخم , درمان سریع زخم , خراشیدگی پوست ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: