آسیب های زانو
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آسیب های زانو
نوشته شده در پنج شنبه 30 شهريور 1396
بازدید : 64
نویسنده : مهدی کراس

آسیب های زانو به چند دسته تقسیم می شوند ؟

مفصل زانو از انتهای تحتانی استخوان ران و انتهای فوقانی استخوان بزرگتر ساق پا که درشت نی نام دارد تشکیل می شود . انتهای هر یک از این استخوان ها از سطوح مفصلی و صاف ساخته شده است که با یکدیگر یک مفصل لولایی را تشکیل می دهند و به وسیله ی رباط ها و عضلات قوی متصل به اطراف زانو در کنار هم نگه داشته می شوند .کاسه زانو قسمتی از مفصل زانوست و شامل استخوان کشکک است که زردپی عضله ی چهارسر رانی از روی آن می گذرد . کاسه ی زانو یک محافظ استخوانی ایجاد می کند که جلوی مفصل زانو را می پوشاند . در داخل مفصل دو قطعه غضروف لیفی نیمه هلالی به شکل نیمکره ماه قرار دارند که به سر فوقانی استخوان درشت نی متصل هستند . این غضروفها انتشار مایع مفصلی را بر روی سطح مفصلی تسهیل می کنند و هرگونه بی نظمی در سطح مفصلی را برطرف می کنند . با وجود اینکه غضروفهای مزبور به استخوان درشت نی متصلند ، اما عملا بااستخوان ران حرکت می کنند ، به این دلیل در اغلب موارد آسیب می بینند . به عنوان مثال وقتی که زانو باز می شود ، غضروفها همراه با استخوان ران بر روی استخوان درشت نی به سمت جلو سر می خورند و وقتی زانو خم می شود ، غضروفها همراه با استخوان ران بر روی استخوان درشت نی به سمت عقب می لغزند .

 

 

اصولا آسیب های زانو به این چهار دسته تقسیم می شوند :

  • کوفتگی
  • کشیدگی اتصالات عضلانی
  • پیچ خوردگی ، کشیدگی رباط ها
  • آسیب غضروف ها

البته آسیب های زانو دسته پنجمی نیز دارد که شامل شکستگی ها و در رفتگی هاست اما در ورزش های رزمی خیلی به ندرت اتفاق می افتند و متاسفانه در تصادفات ، زمین خوردن سالمندان یا پرت شدن از ارتفاعات رخ می دهند .

 

 

شایعترین آسیب کوفتگی است که در اثر وارد آمدن ضربه کوتاه توسط قسمت تحتانی پا یا استفاده از زانو برای دفاع در برابر ضربه رخ می دهد . معمولا اصابت استخوان پاشنه یا جلوی پا به زانو ، سبب خونریزی خفیف در بافت نرم اطراف زانو و حساس شدن آن می شود . بهترین شیوه ی درمانی گذاشتن سریع یخ بر روی محل آسیب دیده است که باید به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه طول بکشد . این کار به طور مشخص درد ، سفتی و تورم بعدی را کاهش می دهد و به ورزشکار کمک می کند که بدون اتلاف وقت برنامه ی تمرینی خود را ادامه دهد . گذاشتن یخ باید سه مرتبه در روز تا ۷۲ ساعت بعد از رخ دادن آسیب ادامه یابد .

 

 

آسیب شایع دیگر باز شدن بیش از حد زانو است . این آسیب معمولا در هنرجویان مبتدی هنرهای رزمی روی می دهد ، یا در هنرجویان ماهر در حین مسابقه یا مبارزه بروز می کند . آسیب فوق در هنگام وارد آوردن ضربه از جلو درصورتی که مفصل زانو بیش از اندازه معمولی با فشار باز شود ، روی می دهد . در صورت بروز چنین آسیبی ، عضله ی پشت ران در عقب زانو عموما بیش از حد کشیده می شود و معمولا درد شدیدی در پشت زانو احساس می شود . در چنین مواردی باز هم درمان شامل گذاشتن یخ بر روی محلی که حساسیت زیادی دارد و پیچیدن باندِ کِشی به دور زانو است . کشش آرام عضله پشت ران و جلوگیری از اجرای ضربه های شدید تا چند روز پس از شروع مجدد تمرین به تکمیل روند بهبود کمک خواهد کرد .

از دیگر آسیب های زانو مربوط به وارد امدن صدمه به رباط جانبی داخلی است . این آسیب باعث ناتوانی بسیار شدیدتری نسبت به آسیب های دیگر زانو ست زیرا سبب بی تحرکی واقعی مفصل زانو می شود . اغلب پارگی در این رباط به صورت جزئی و ناقص بروز می کند با این وجود گاهی اوقات پارگی وسیع تر سبب ناتوانی سریع ، همراه با عدم استقامت در مفصل زانو می شود .

رباط صلیبی قدامی هم ، که در مفصل زانو قرار دارد ، از طرق مختلف آسیب می بیند . این نوع آسیب معمولا در اثر وارد آمدن ضربه مستقیم به جلو زانواتفاق می افتد که معمولا این آسیب رباطی نادیده گرفته می شود .

 

 

منبع : 

rastineh



:: برچسب‌ها: زانو , زانو درد , اسیب های زانو , درمان درد زانو , درمان بیماری های زانو ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: